• قیمت طلا روز دوشنبه کاهش یافت، زیرا امیدها مبنی بر تشدید نشدن درگیری ایران و اسرائیل افزایش یافت.

    • کاهش انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو همچنان به حمایت از دلار آمریکا کمک می کند و بر فشار فروش طلا می افزاید.
    • با این حال، زمینه های بنیادی احتیاط را قبل از پیش بینی هر گونه کاهش بیشتر قیمت طلا ضروری می سازد.

    قیمت طلا (XAU/USD) در نیمه اول جلسه اروپا همچنان با روند نزولی روبرو بوده و در حال حاضر درست بالای سطح 2350 دلار یا پایین ترین سطح یک هفته گذشته که در اوایل روز دوشنبه لمس شده، قرار دارد. روند کلی مثبت در بازارهای سهام نشان دهنده بهبود احساسات ریسک‌پذیری جهانی است که در کنار انتظارات برای تداوم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا به دلیل تورم بالا، فشار نزولی بر این فلز گرانبهای پناهگاه امن وارد می کند.

    با این حال، به نظر می رسد با افزایش پذیرش این موضوع که بانک های مرکزی بزرگ در اواخر امسال نرخ بهره را کاهش خواهند داد که به نوبه خود می تواند همچنان به عنوان نیروی محرکه برای قیمت طلای بدون بازده عمل کند، هر گونه کاهش اصلاحی معنادار همچنان دست نیافتنی است. معامله گران همچنین ممکن است ترجیح دهند قبل از بستن معاملات جهت دار جدید، منتظر انتشار گزارش های کلیدی کلان اقتصادی ایالات متحده در این هفته – گزارش پیشبردی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول و شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی (PCE) – باشند. این امر باعث می شود تا قبل از تایید پایان روند صعودی XAU/USD، منتظر فروش قوی دنباله دار باشیم.

    عوامل تاثیرگذار بر بازار امروز: قیمت طلا همچنان تحت فشار کاهش تقاضای پناهگاه امن و دلار قوی قرار دارد

    • ایران روز جمعه اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای تلافی حمله موشکی محدود اسرائیل ندارد، که نگرانی ها در مورد تشدید بیشتر تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را کاهش داد و از قیمت طلای پناهگاه امن کم کرد.
    • سرمایه گذاران انتظارات خود را در مورد زمان اولین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به سپتامبر عقب انداخته و همچنین تعداد دفعات کاهش نرخ بهره در سال 2024 را به دو بار یا حدود 40 واحد پایه کاهش داده اند.
    • آستن گلزبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، روز جمعه استدلال کرد که پیشرفت در زمینه تورم ایالات متحده در سال جاری متوقف شده است و بهتر است قبل از برداشتن گام سیاستی، برای شفافیت بیشتر در مورد چشم انداز تورم صبر کرد.
    • بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا در نزدیکی بالاترین سطح چند ماهه قرار دارد که به نوبه خود به عنوان نیروی محرکه برای دلار آمریکا عمل می کند و فشار بیشتری بر فلز زرد بدون بازده وارد می کند.
    • نگرانی ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی جهانی، چشم انداز کاهش نرخ بهره هماهنگ توسط اکثر بانک های مرکزی بزرگ در نیمه دوم سال جاری را تقویت می کند که به نوبه خود می تواند از XAU/USD حمایت کند.
    • معامله گران همچنین ممکن است قبل از بستن معاملات جهت دار جدید، منتظر انتشار گزارش های اولیه PMI جهانی، گزارش پیشبردی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول ایالات متحده و شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی (PCE) ایالات متحده باشند.

    تحلیل تکنیکال: قیمت طلا همچنان در محدوده معاملاتی آشنا قرار دارد، به نظر می رسد پتانسیل کاهش محدود باشد

    از منظر تکنیکال، قیمت گذاری محدود که در طول هفته گذشته یا کمی بیشتر شاهد آن بودیم، تشکیل یک مستطیل در نمودارهای کوتاه مدت را نشان می دهد. با توجه به رالی صعودی اخیر، این همچنان می تواند به عنوان یک فاز تثبیت صعودی طبقه بندی شود. علاوه بر این، نوسانگرها در نمودار روزانه از قلمرو اشباع خرید خارج شده اند و نشان می دهند که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا صعودی است. با این گفته، خریداران ممکن است قبل از پیش بینی هر گونه افزایش بیشتر، منتظر قدرت مداوم و پذیرش بالای سطح 2400 دلاری – که نشان دهنده انتهای محدوده معاملاتی است – باشند.